TRIV NU forløb for udskolingen

Herunder får I et overblik over de tre dele i TRIV NU samt de materialer, som I skal bruge i undervisningen.

Introduktion

Udskolingens forløb består af tre dele med fire-fem øvelser i hver. For at opnå en vedvarende øget trivsel anbefaler vi, at I arbejder med hele forløbet. Mange af øvelserne benytter sig af styrkekort, som du enten kan downloade herunder eller købe i psykiatrifondens shop. Herunder kan du ligeledes downloade en samlet øvelsesvejledning, men du kan også tilgå hver enkelt øvelse længere nede på siden. Hver øvelse linker til en video, som du kan bruge som forberedelse eller afspille som introduktion af øvelsen til eleverne. Forløbets del 2 og 3 dykker ned i elevernes og klassens fremtrædende styrker – kaldet topstyrker. Dette understøttes med styrkeprofilarket, som både fungerer som et overblik over og et redskab til at arbejde med topstyrkerne. Find styrkeprofilarket herunder, som med fordel kan printes i A3-format.

Del 1 – Kend og genkend styrker

Første del af forløbet handler om at se ressourcer hos andre og lære de 24 styrker at kende gennem forskellige øvelser. Formålet er, at eleverne oplever at se styrker hos andre og oplever, hvordan det er, når andre ser styrker hos dem. I slutningen af del 1 har eleverne været godt omkring de forskellige styrker og har nu øvet sig på at genkende styrker hos andre.

1.1 Styrkespot på film

Spot styrker på filmkarakterer. Her skal I se efter styrker i et filmklip for at blive bedre til at genkende styrkerne. Formålet med øvelsen er at give eleverne en forståelse for styrkerne samt en indsigt i, hvordan de kan komme til udtryk. I øvelsen skal eleverne spotte styrker på forskellige karakterer i en film. Øvelsen er et godt redskab til at booste elevernes forståelse af, at mennesker er forskellige, og den kan hjælpe dem til at se mere nuanceret på hinanden, hvilket kan føre til øget rummelighed og trivsel i klassen. Øvelsen skal ses som en del af progressionen i TRIV NU. Eleverne starter altså i denne øvelse med at spotte styrker på et fælles tredje i filmen, før de senere i forløbet skal spotte styrker på hinanden eller tætte relationer. 

Find filmen til styrkespotningen her, og download styrkekortene øverst på denne side.   

1.2 Styrkespot på fødder

Spot styrker på en sjov øvelse. Her skal I blive bedre til at genkende de styrker, der træder frem, når I samarbejder

Formålet med denne øvelse er, at eleverne lærer styrkerne bedre at kende ved at lave en samarbejdsøvelse, som de efterfølgende skal spotte styrker på. Øvelsen er et godt redskab til at booste elevernes forståelse af, at mennesker er forskellige, og øvelsen kan hjælpe dem til at se mere nuanceret på hinanden. Denne nuancerede forståelse kan føre til øget rummelighed og trivsel i klassen. Øvelsen skal ses som en del af progressionen i TRIV NU. Eleverne starter altså i denne øvelse med at spotte styrker på det fælles tredje i samarbejdsøvelsen her, før de senere i forløbet skal spotte styrker på fx hinanden.

1.3 Styrkespot en karakter

Her skal I se efter styrker hos forskellige karakterer og forklare, hvordan de kommer til udtryk.

Formålet med øvelsen er, at eleverne lærer styrkerne bedre at kende ved at spotte styrker på en karakter i en case. I øvelsen får eleverne mulighed for at se styrker hos litterære eller fiktive figurer. Øvelsen er et godt redskab til at booste elevernes forståelse af, at mennesker er forskellige, og den kan hjælpe dem til at se mere nuanceret på hinanden, hvilket kan føre til øget rummelighed og trivsel i klassen. Øvelsen skal ses som en del af progressionen i TRIV NU. Eleverne starter altså i denne øvelse med at spotte styrker på det fælles tredje i casen, før de senere i forløbet skal spotte styrker på fx hinanden.

1.4 Styrkespot en voksen du kender

Her skal I se efter styrker hos en voksen I kender godt.

Formålet med øvelsen er, at eleverne lærer styrkerne bedre at kende og samtidig bliver opmærksomme på styrker hos de mennesker der er omkring dem. I øvelsen skal eleverne spotte styrker hos en voksen, de kender godt og værdsætter. I øvelsen skal eleverne komme med eksempler på, hvordan de ser styrken komme til udtryk hos personen i hverdagen. Dette er med til at nuancere forståelsen af både personen og af styrkerne.

1.5 Rundt om styrkerne

Her skal I lære de 24 styrker endnu bedre at kende.

Formålet med øvelsen er, at eleverne genbesøger styrkerne og opsummerer, hvad de enkelte styrker betyder. I øvelsen får eleverne hver et styrkekort, hvorefter de skal finde sammen i makkerpar og hjælpe hinanden med at huske og beskrive, hvad de forskellige styrker indeholder. Øvelsen er god til at få alle eleverne op ad stolen, sikre at flest mulige elever får taletid og at de får snakket med flere forskellige klassekammerater. Øvelsens organisering giver dig mulighed for at cirkulere rundt mellem eleverne, hvilket kan give dig et endnu bedre overblik over elevernes forståelse af styrkerne og hvilke styrker eleverne eventuelt har svært ved at beskrive og forklare. Øvelsen er afslutningen på del 1, hvor der har været fokus på at lære styrkerne at kende. Efter øvelsen er eleverne klædt på til del 2, hvor de skal se styrker hos sig selv og hinanden.

Del 2 – Find topstyrker

Anden del af forløbet handler om, at eleverne finder både deres individuelle og klassens topstyrker. Formålet er, at eleverne oplever at kunne se styrker hos dem selv og andre og dermed se mere nuanceret på sig selv og andre. Eleverne vil blive opmærksomme på, hvornår de bruger deres topstyrker og hvilke styrker, der kendetegner netop deres klassefællesskab. 

2.1 På sporet af styrkerne

Her finder I forskellige dilemmaer, som I kan reflektere over og diskutere i klassen.

Formålet med øvelsen er at give eleverne en større forståelse for, hvordan man kan bringe styrker i spil i forskellige situationer. I øvelsen bliver eleverne præsenteret for en række dilemmaer. Der er i alt seks dilemmaer i videoen. Ved hvert dilemma skal eleverne reflektere over, hvilken styrke de kan bruge i den givne situation, og komme med begrundelser for, hvorfor de valgte styrken. Øvelsen er god til at få eleverne til at reflektere over hvilke styrker, der er gode at udvise i konkrete situationer. Dette kan øge elevernes forståelse af, hvornår en styrke er god at bringe i spil. Øvelsen skal ses som en del af progressionen i TRIV NU, hvor eleverne går fra at spotte styrker på et fælles tredje til i denne øvelse at sætte fokus på, hvornår en bestemt styrke er anvendelig.

2.2 Find klassens styrker

Her skal I finde jeres klasses topstyrker og blive klar over, hvad I kan sammen.

Formålet med øvelsen er at give eleverne en forståelse for styrkerne og en indsigt i, hvordan styrkerne kommer til udtryk i deres fælleskab. I øvelsen skal eleverne i fællesskab finde frem til klassens topstyrker. Øvelsen er et godt redskab til at øge elevernes forståelse af deres fællesskab og skabe plads til nye historier. Det kan øge klassens trivsel og fællesskab.

2.3 Styrkespot hinanden

Her skal I genkende jeres egne og andres styrker.

Formålet med øvelsen er, at eleverne ser flere positive sider af sig selv og hinanden. I øvelsen skal eleverne spotte styrker hos hinanden for på den måde at få en mere nuanceret forståelse af egne og andres styrker. Denne øvelse er en af kerneøvelserne i TRIV NU.

2.4 Styrketest

Udforsk dine styrker. Her får I mulighed for at tage en test, der giver jer viden om jeres topstyrker.

Formålet med denne øvelse er, at eleverne lærer deres styrker bedre at kende, og får større indsigt i deres egne topstyrker. Eleverne skal gennemføre VIA-styrketesten til unge, som er et godt redskab til at øge elevernes forståelse af deres egne topstyrker. VIA-styrketesten består af en række udsagn, som eleverne skal svare på og som til sidst giver en oversigt over deres mest fremtrædende styrker ud fra deres egne svar. VIA er det førende center inden for forskning i karakterstyrker, og VIA-styrketesten er den mest anvendte styrketest. VIA bruger testresultaterne og oplysningerne til forskning, og derfor skal man angive køn og lokalitet, når man tager testen. VIA er en sikker side.

2.5 Vælg topstyrker

Her skal I samle op på jeres arbejde med styrker og blive klar til at vælge 5 topstyrker.

Formålet med øvelsen er, at eleverne får en større forståelse af dem selv og deres topstyrker. I øvelsen skal eleverne hjælpe hinanden med at vælge deres fem topstyrker ved at interviewe hinanden. Gennem interviewet får eleverne mulighed for at reflektere over deres egne topstyrker og på den baggrund vælge dem i TRIV NU.

Del 3 - Træn topstyrker

Tredje del handler om, at klassen bruger deres fælles topstyrker til at gennemføre en fælles valgfri aktivitet. Formålet er, at eleverne oplever, at de i fællesskabet kan nå godt i mål med en aktivitet ved at bruge deres fælles topstyrker – og at de oplever, at de kan påvirke klassefællesskabets trivsel.

3.1 Træn topstyrker

Vælg en topstyrke som skal i fokus. Her skal du udvælge en topstyrke, som du vil give endnu mere opmærksomhed - og bruge på nye måder.

Formålet med øvelsen er, at eleverne udvælger en af deres topstyrker, som de senere skal bruge på nye måder. På denne måde vil eleverne bruge sig selv mere, hvor de er bedst, og det vil give dem glæde og energi. Den topstyrke, som eleverne vælger at arbejde med, kaldes i TRIV NU for fokusstyrke. I øvelsen skal eleverne hjælpe hinanden med at vælge en fokusstyrke ved hjælp af nogle spørgsmål. Senere i forløbet skal eleverne give hinanden gode råd til, hvordan de kan bruge deres udvalgte fokusstyrke på nye måder.

3.2 Styrk din gruppe

Her skal I sammen gå på opdagelse, i de styrker I hver især har valgt at arbejde med.

Formålet med øvelsen er, at eleverne går på opdagelse i hinandens fokusstyrker ved at arbejde med dem i forskellige små fysiske øvelser. En fokusstyrke er en topstyrke, som eleven har valgt at arbejde med at bruge mere og på nye måder. Eleverne skal i grupper lave en lille øvelse, som hører til elevernes fokusstyrker. Øvelsen er en god og sjov måde at øge elevernes forståelse for styrkerne og hinanden.

3.3 Gode råd

Eleverne giver hinanden gode råd til styrketræningen. Her skal I få idéer til at arbejde videre med jeres udvalgte topstyrke.

Formålet med øvelsen er, at eleverne erfarer hvilken virkning det har at italesætte sine styrker og arbejde med styrkerne. De får i øvelsen inspiration til, hvordan de kan bruge deres valgte fokusstyrke på nye måder samt får en mere nuanceret forståelse af hinanden . I øvelsen skal eleverne give hinanden gode råd til, hvordan de kan arbejde videre med deres udvalgte topstyrke.

3.4 Styrketræning

Træn dine topstyrker. Her skal I lægge en plan for arbejdet med jeres udvalgte topstyrker.

Formålet med øvelsen er, at eleverne lægger en plan for, hvordan de ønsker at arbejde med deres topstyrker på nye måder. Det skal de for at mærke de positive effekter, som fx mere energi og engagement, ved at bruge sig selv dér, hvor de er bedst.

 

 

 

Indhold