De 24 Styrker

TRIV NU forløbet består af øvelser, hvor eleverne arbejder med at bruge og udforske 24 styrker. Læs mere om styrkerne og hvordan de benyttes i TRIV NU, samt hvordan styrkeperspektivet også kan benyttes i andre sammenhænge.

De 24 styrker og positiv psykologi

De 24 styrker hører til under det overordnede emnefællesskab ’positiv psykologi’. Den positive psykologi blev som begreb dannet af psykolog Martin Seligmann og kan med hans ord defineres som; ’studiet af optimal menneskelig funktion’. Positiv psykologi handler om at undersøge og fremme faktorer, der hjælper mennesker og fællesskaber med at trives. Positiv psykologi skal ikke ses som en modpol til en klassisk psykologisk tilgang med et behandlende fokus. Det er mere et nuanceret tillæg og et supplerende perspektiv på både behandling og forebyggelse. Det skal heller ikke forstås som jubelglæde eller overanerkendelse eller en opfattelse af, at; ”Her har vi ikke problemer, kun udfordringer”. Man kan sige at positiv psykologi er en pragmatisk tilgang til det psykologiske felt, hvor man siger; ”Lad os gøre mere af det, der er godt og mere af det, der får os til at trives”.

Virkningen af at arbejde med styrker i skolen er undersøgt videnskabeligt. Forskning viser, at et fokus på ressourcer og elevers styrker, samt et aktivt arbejde med at bringe styrkerne i spil, har gavnlig indvirkning på både klasserelationer, engagement, glæde ved skolen, positivt selvværd og troen på sig selv. Og det at bruge sine topstyrker i undervisningen øger fagligheden, blandt andet fordi det giver energi og motivation for læring. Undersøgelser viser også, at det at arbejde med styrker i et klassefællesskab skaber større tolerance og nedsætter konfliktniveauet i klassen. Vi har derudover også gode erfaringer med, at styrkerne er et godt redskab til forældreinddragelse, da det bidrager med et fælles fokus på at italesætte børnenes ressourcer.


Styrkebaseret pædagogik

TRIV NU bygger på viden om, at god mental sundhed og læring hænger sammen, og at det derfor er afgørende at have fokus på elevernes trivsel i skolen.

I TRIV NU øvelserne bruger og udforsker eleverne de 24 styrker. Gennem dialog, interaktive øvelser og gruppearbejde, arbejder klassen med temaer som fællesskab, relationer, selvværd og styrker. Elevernes arbejde med styrkerne gør det tydeligt, hvilke ressourcer de har, og hvordan de kan sætte deres styrker i spil i klassefællesskabet og i andre sociale sammenhænge. Det trivselsfremmende forløb gør det let at arbejde med trivsel i folkeskolens forskellige fag og aktiviteter.


TRIV NU bidrager med en styrkebaseret tilgang til din daglige pædagogiske og didaktiske praksis. Med afsæt i de 24 styrker vil du arbejde med et ressourcesyn, som positivt vil præge dine elevers tilgang til hinanden, til dem selv og til klassefællesskabet. At arbejde systematisk med styrker er ikke nyt. De udvalgte styrker bliver i dag brugt til at højne trivsel i mange forskellige sammenhænge både på arbejdspladser, i psykologisk praksis og på skoler - med rigtig gode og forskningsbaserede resultater. Du kan læse mere om effekterne ved at arbejde med styrker på blandt andet VIAcharacter.org.

Indhold